BOSCH CMC
Creative Marketing Communications

Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:

10/4/'01 Staakt het staken

Het openbaar vervoer in Nederland kraakt. Tram- en metrostakingen, buslijnen die niet voldoen, en de laatste maanden, is de NS bijna dagelijks onderwerp van gesprek. Om de haverklap wordt er gestaakt. En de reiziger heeft het nakijken. Vanmiddag organiseert een groep frequente treingebruikers vanaf 14.00 uur een tegendemonstratie in het Centraal Station in Utrecht; onder het motto ‘Staakt het Staken’. Opnieuw blijkt dat het internet voor een dergelijke initiatieven een handig middel is om te communiceren. Diverse sites, e-mail kettingen en discussiegroepen geven uiting aan de onvrede onder het Nederlandse publiek.

Staakt het Staken’ is een initiatief van Utrechtse studenten. Het doel van dit actiecomité is om op vreedzame wijze - aan alle bij de spoorstakingen betrokken partijen - duidelijk te maken dat deze acties zeer veel reizigers onnodig duperen. Zij zijn het helemaal beu. Maar liefst driekwart van de stemmende bezoekers op de site treinvertraging.sucks.nl vindt de treinstakingen niet terecht. Méér dan tweeduizend stemmen zijn al geteld. Ook trouwens een initiatief van studenten. Er is onder meer een meldpunt voor vertragingen. Bovendien kun je er handig ‘berekenen’ hoeveel geld je van de NS terugkrijgt, als je trein méér dan een half uur vertraging heeft. De oude hit ‘Huilen is voor jou te laat…’ is als achtergrondmuziekje op deze site te downloaden.
Handig om je ongenoegen schriftelijk, per fax of e-mail te uiten, is de Klachtenbrief-generator. Zelfs via je palmtop, kun je hier jouw klachtenbrief aan de NS Klantenservice in een handomdraai concipiëren. Ook een particulier initiatief tegen de chaos bij de spoorwegen is www.nsspoortniet.nl. Met tal van ‘internet polls’ en ga zo maar door. “Rondjeomdekerruk, huh???” is openingskreet van de site www.vanderwijk.com/rondjeomdekerk. Ook hier weer onder meer een peiling; waaruit eveneens blijkt dat pakweg driekwart van de mensen het met de stakingen beslist oneens is. Uiteraard zijn ook de geinstitutionaliseerde partijen zoals de ANWB, de Consumentenbond of de reizigersorganisatie ROVER volop in touw. Rover is daarbij misschien nog wel de meest aangewezen partij, want zij zet zich in voor de belangen van de reizigers van bus, trein, tram, metro en andere vormen van openbaar vervoer.
Uiteraard heeft de meer dan dertig jaar geleden opgerichte Vakbond voor Rijdend Personeel VVMC, inmiddels ook een eigen site. Zij behartigen de belangen van ruim 3.500 leden. En zijn kennelijk meer met de stakingen dan hun site bezig. Wie echt in de achtergronden van deze hele heisa geinteresseerd is, kan ook via het internet de studie nalezen naar de effecten van ‘rondjes rond de kerk’. Lees er alles over op deze URL.

Maar misschien kun je met al die ellende het beste gewoon - alles relativerend - lachen. De laatste spoorwegmoppen, geinspireerd door wat de conducteurs, perronomroepers en machinisten allemaal omroepen, staan op www.omroephumor.nl.  Zoals bijvoorbeeld de oproep van een NS-omroeper in Utrecht: “Dames en Heren, in zijn oneindige wijsheid heeft de centrale besloten een extra treinstel te plaatsen. Hierdoor zullen wij enkele minuten vertraging oplopen. Valt u alstublieft niet de machinist aan, die kan er niets aan dan. Ik ook niet…”

Woensdag en wellicht ook donderdag is het misschien weer volop ‘pret’ in Nederland.

Marc Bosch
 

N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>